Από τις 25 Ιουλίου, δεκατρείς ημέρες πριν την κάθοδο των Κροατών χούλιγκαν και την δολοφονική συμπλοκή στη Νέα Φιλαδέλφεια, το σύνολο της ηγεσίας της Ελληνικής Αστυνομίας αλλά και η Εθνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία γνώριζαν για τον κίνδυνο σοβαρών επεισοδίων εάν έρχονταν στη χώρα μας οπαδοί της Δυναμό Ζάγκρεμπ. Αυτό προκύπτει από έγγραφα που διαβίβασε η Υποδιεύθυνση Αθλητικής Βίας της Ασφάλειας και η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής σε όλες της αρμόδιες υπηρεσίες του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. και την Ε.Π.Ο., και που είχε σαν τελικό αποτέλεσμα την απαγόρευση διάθεσης εισιτηρίων στους Κροάτες οπαδούς από πλευράς UEFA.
Και ενώ η Ε.Π.Ο. αντέδρασε και σε συνεργασία με την UEFA απέκλεισε τους οπαδούς της Δυναμό από τον αγών με την ΑΕΚ στο γήπεδο της Νέας Φιλαδέλφειας, από πλευράς των αρμόδιων Κλάδων και Διευθύνσεων του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας δεν σχεδιάστηκε κανένα μέτρο για το ενδεχόμενο μετακίνησης οργανωμένων Κροατών οπαδών, ούτε καν όταν η Κροατική Αστυνομία έστειλε την επείγουσα ενημέρωση για τους 150 χούλιγκαν που τελικά διέσχισαν ανενόχλητοι ολόκληρη την χώρα και έφτασαν μέχρι το ΟΠΑΠ Αρένα. Μοναδική αντίδραση ένα σήμα που διαβιβάστηκε στις 4 το απόγευμα της 7ης Αυγούστου, της μοιραίας ημέρας δηλαδή, το οποίο και γενικόλογο ήταν αλλά και δεν έγινε καμία οδηγία για τον τρόπο μ τον οποίο θα απαγορεύονταν στους Κροάτες να προσεγγίσουν την Αθήνα.
Το πρώτο έγγραφο έχει ημερομηνία 25 Ιουλίου 2023 και συντάχθηκε από την Υποδιεύθυνση Αθλητικής Βίας αμέσως μετά την κλήρωση των ομάδων στα γραφεία της UEFA στην Ελβετία, από την οποία προέκυψαν οι αγώνες μεταξύ ΑΕΚ – Δυναμό Ζάγκρεμπ και Παναθηναϊκού – Μαρσέιγ. Σε αυτό οι αρμόδιοι αξιωματικοί εκθέτουν μια σειρά λόγων για τους οποίους δεν θα έπρεπε να διατεθούν εισιτήρια στους οπαδούς των φιλοξενούμενων στην Ελλάδα ομάδων καταλήγοντας: «Από την υπηρεσία μας, κρίνεται σκόπιμο να εκδηλωθούν, σε συνεννόηση με την διοργανώτρια αρχή (UEFA) όλες οι απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου οι ανωτέρω αθλητικές εκδηλώσεις (σε περίπτωση πρόκρισης στον 3ο προκριματικό γύρο του Παναθηναϊκού και της DINAMO ZAGREB), να πραγματοποιηθούν χωρίς την ανταλλαγή εισιτηρίων μεταξύ των ομάδων και την παρουσία φιλοξενουμένων οπαδών, καθώς ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την δημόσια τάξη και ασφάλεια, και θεωρείται σοβαρό το ενδεχόμενο συγκρούσεων και αξιόποινων πράξεων κατά προσώπων και πραγμάτων, κατά την παραμονή τους στην πόλη της Αθήνας.»
Το έγγραφο αυτό διαβιβάστηκε μέσω του συστήματος επικοινωνίας της Ελληνικής Αστυνομίας PoliceOnLine σε όλες της αρμόδιες υπηρεσίες του Αρχηγείου. Την επόμενη ημέρα ακολούθησε το δεύτερο έγγραφο, αυτή την φορά από την Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής, με αποδέκτη την Ε.Π.Ο. και συνημμένη την αναφορά της Υποδιεύθυνσης Αθλητικής Βίας, και με κοινοποίηση και πάλι προς τις υπηρεσίες του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας. Μάλιστα στο δεύτερο αυτό έγγραφο σημειώνεται πως κοινοποιείται ιεραρχικά για την ενημέρωση αυτών των υπηρεσιών.
Απ’ ότι αποδείχθηκε εκ των υστέρων, μέχρι και την 6η Αυγούστου οπότε η Κροατική Αστυνομία έστειλε το σήμα που ενημέρωνε για την μετακίνηση Κροατών μέσω Μαυροβουνίου και Αλβανίας, αλλά και την επόμενη, την 7η Αυγούστου όταν η Αστυνομία του Μαυροβουνίου έστειλε στο Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. την λίστα με τους αριθμούς κυκλοφορίας των Κροατικών αυτοκινήτων που κατευθύνονταν προς την είσοδο της Κακαβιάς, δεν υπήρξε καμία κινητοποίηση για το ενδεχόμενο μετακίνησης οπαδών προς την χώρα μας. Δηλαδή για τον έγκαιρο σχεδιασμό επιχείρησης που θα τους σταματούσε αν όχι στα σύνορα, πολύ πριν φτάσει στην Αττική, εκτός από την «αναιμική» διαταγή που στάλθηκε στις 4 το απόγευμα όταν ήταν ήδη αργά.
Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η επισήμανση παλιών και έμπειρων στελεχών της ΕΛ.ΑΣ. στην διαχείριση ανάλογων περιστατικών, τα οποία ανέφεραν στην Realnews πως στο Νομικό οπλοστάσιο της ΕΛ.ΑΣ. υπάρχει η δυνατότητα απαγόρευσης εισόδου στην χώρα ακόμη και πολιτών κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης εάν συντρέχουν λόγοι δημόσιας ασφάλειας, αποκαλύπτοντας πως: «Στο πλαίσιο της Ε.Ε, υπάρχει η Οδηγία 38/2004 σχετικά µε το δικαίωμα των πολιτών της Ένωσης και των µελών των οικογενειών τους να κυκλοφορούν και να διαμένουν ελεύθερα στην επικράτεια των κρατών µελών, όπου στο άρθρο 27 παρέχεται η δυνατότητα στα Κράτη μέλη να επιβάλλουν περιορισμούς στην ελευθερία κυκλοφορίας και διαμονής των πολιτών της Ένωσης για λόγους δημόσιας τάξης, δημόσιας ασφάλειας ή δημόσιας υγείας. Η εν λόγω οδηγία έχει ενσωματωθεί στην ελληνική έννομη τάξη με το Π.Δ. 106/2007, το οποίο έχει διατηρηθεί σε ισχύ με το άρθρο 139 του ν. 4251/2014. Στο άρθρο 21, το οποίο ενσωματώνει το άρθρο 27 της οδηγίας, προβλέπεται περαιτέρω ότι τα μέτρα περιορισμού της ελεύθερης κυκλοφορίας και διαμονής των πολιτών της Ένωσης για λόγους δημόσιας τάξης και δημόσιας ασφάλειας.»
ΠΗΓΗ: Realnews – Θάνος Σωτήρης