Εγκύκλιος της Εισαγγελίας Εφετών Θεσσαλονίκης για την ομαλή εφαρμογή του νέου ΚΟΚ σε συνδυασμό με τις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα

Κατευθυντήριες γραμμές με σκοπό να διευκολύνει την ομαλή εφαρμογή των περιστατικών παραβάσεων του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) που μπορεί να εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 290 Α του Ποινικού Κώδικα περί «επικίνδυνης οδήγησης», περιλαμβάνει ερμηνευτική εγκύκλιος που εξέδωσε η Εισαγγελία Εφετών Θεσσαλονίκης.

Αποδέκτης της εγκυκλίου, η οποία περιγράφει ενδεικτικά παραδείγματα στοιχειοθέτησης του αδικήματος της επικίνδυνης οδήγησης, είναι η Υποδιεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης και οι κατά τόπους Εισαγγελίες Πρωτοδικών Κεντρικής Μακεδονίας που υπάγονται στην περιφέρεια του Εφετείου Θεσσαλονίκης. Είχε προηγηθεί σχετικό προφορικό αίτημα της Τροχαίας.

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, οι υπογράφοντες την εγκύκλιο – αρμόδιοι εισαγγελικοί λειτουργοί για θέματα τροχαίας, αναλύουν αρχικά το επίμαχο άρθρο που τεκμηριώνει περιπτώσεις αυτόφωρης σύλληψης και ποινές για οδηγούς – παραβάτες, όπως οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, υπερβολική ταχύτητα, επικίνδυνοι ελιγμοί, κίνηση αντίστροφα στο δρόμο ή στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη κ.ά.

Όπως διευκρινίζεται στο επίμαχο έγγραφο, μία απλή παράβαση του ΚΟΚ, για παράδειγμα οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύματος, δεν συνιστά αυτομάτως και παράβαση του άρθρου 290Α, ενώ η αξιολόγηση και κατάταξη κάθε συγκεκριμένης συμπεριφοράς στις ρυθμίσεις του άρθρου περί επικίνδυνης οδήγησης απαιτεί τη συνδρομή – ύπαρξη ενός επιπρόσθετου παράγοντα, που κατά περίπτωση θα πρέπει να κρίνεται από τα συγκεκριμένα πραγματικά περιστατικά της κάθε υπόθεσης.

Τι στοιχειοθετείται ως επικίνδυνη οδήγηση

Η ερμηνευτική εγκύκλιος-οδηγία περιλαμβάνει ενδεικτικά παραδείγματα με ισχυρά στοιχεία στοιχειοθέτησης του συγκεκριμένου αδικήματος, μερικά από τα οποία είναι τα εξής:

Όπως καταλήγει το έγγραφο, κάθε περιστατικό είναι μοναδικό και ξεχωριστό, ενώ τα παραπάνω παραδείγματα αποτελούν κατευθυντήρια άποψη – γνώμη για την ερμηνεία και εφαρμογή στην πράξη του 290Α από τους προανακριτικούς υπαλλήλους, καθώς η τελική αξιολόγηση και κρίση επαφίεται στην αρμοδιότητα του εκάστοτε εισαγγελέα που θα ασκήσει την ποινική δίωξη και κυρίως του Δικαστηρίου που θα κρίνει τελικώς την εκάστοτε υπόθεση.