Μακρυά από ποτό και τσιγάρο τους ανήλικους προσπαθεί να κρατήσει η νέα καμπάνια ενημέρωσης με σλόγκαν: «Νικοτίνη και Αλκοόλ κάτω των 18; Έφαγες Άκυρο!».
Η νέα εκστρατεία ενημέρωσης , που στοχεύει στην ενίσχυση της πρόληψης και της συμμόρφωσης των σημείων πώλησης και όσων εργάζονται σε αυτά, παρουσιάστηκε σήμερα Δευτέρα 8/12 σε ειδική εκδήλωση, ώστε κανένα προϊόν καπνού, νικοτίνης και αλκοόλ να μη φτάνει σε χέρια ανηλίκων. Το μήνυμα της εκστρατείας είναι «Νικοτίνη και Αλκοόλ κάτω των 18; Έφαγες Άκυρο!».
Παράλληλα, στο πλαίσιο της εκδήλωσης, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της Πανελλαδικής Έρευνας για τις στάσεις και τις συμπεριφορές των Ελλήνων απέναντι στα προϊόντα νικοτίνης, που υλοποιήθηκε από την Metron Analysis. Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι η ελληνική κοινωνία βρίσκεται σε φάση μετάβασης, ωστόσο η συνολική πρόοδος απαιτεί περαιτέρω ενίσχυση των πολιτικών πρόληψης και της προστασίας των νεότερων ηλικιών, ώστε να καλλιεργηθεί μία νέα κουλτούρα συνολικά και να επιτευχθεί ο ευρωπαϊκός στόχος για τη μείωση των καπνιστών στο 5% ως το 2040.
Ο κ. Βαρτζόπουλος, Υφυπουργός Υγείας, ανέφερε πως τα ερευνητικά δεδομένα της Metron Analysis «ανατρέπουν πολλά από αυτά που εμείς πιστεύουμε ότι συνήθως συμβαίνουν και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό για εμάς που διαμορφώνουμε τις σχετικές πολιτικές.»
Με βάση τα ευρήματα της έρευνας:
-καταγράφεται υποχώρηση του ποσοστού χρήσης συμβατικών τσιγάρων, από 36% το 2011 σε 26% σήμερα, στοιχείο που δηλώνει μετατόπιση συμπεριφορών, είτε με διακοπή, είτε με στροφή προς εναλλακτικά προϊόντα νικοτίνης – ωστόσο, το ποσοστό του εθισμού σε προϊόντα νικοτίνης παραμένει αμετάβλητο, με 2 στους 3 καπνιστές να θεωρούν ότι είναι εθισμένοι στη χρήση τσιγάρων.
-1 στους 2 καπνιστές συμβατικών τσιγάρων έχει δοκιμάσει να διακόψει το κάπνισμα περίπου 30 φορές, ενώ το 65% όσων καπνίζουν συμβατικά τσιγάρα σκέφτεται να διακόψει τη χρήση μελλοντικά λόγω φόβου για την υγεία, καλύτερης φυσικής κατάστασης και οικονομικών παραγόντων.
Ως προς τα εναλλακτικά προϊόντα δυνητικά μειωμένου κινδύνου:
-1 στους 6 Έλληνες χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό ή θερμαινόμενο
-2 στους 3 ξεκίνησαν τα ηλεκτρονικά με στόχο τη διακοπή ή τη μείωση των συμβατικών τσιγάρων
-1 στους 2 χρήστες ηλεκτρονικού τσιγάρου θα κάπνιζε παραδοσιακό τσιγάρο εάν δεν είχε πρόσβαση σε ηλεκτρονικό
Ως προς την έναρξη χρήσης:
-η συντριπτική πλειοψηφία σε ποσοστό άνω του 90%, δηλώνει ότι ξεκίνησε το κάπνισμα με συμβατικά τσιγάρα, με το 83% αυτών να ξεκίνησε σε ηλικία κάτω των 24 ετών και 34% σε ηλικία κάτω των 18 ετών
-η έναρξη με ηλεκτρονικό τσιγάρο αφορά ποσοστό 3%, ενώ από το σύνολο όλων των χρηστών οποιουδήποτε προϊόντος, ποσοστό μικρότερο του 1% ξεκίνησε με ηλεκτρονικό σε ηλικία κάτω των 18 ετών.
Αυστηροποίηση των κυρώσεων για τους παραβάτες
Τα ανωτέρω δεδομένα υπογραμμίζουν την ανάγκη ενίσχυσης πολιτικών πρόληψης και μεγαλύτερης εστίασης στις νεότερες ηλικίες, και επιβεβαιώνουν πως η πρόσφατη νομοθετική απαγόρευση πώλησης προϊόντων καπνού και αλκοόλ σε άτομα κάτω των 18 ετών και η αυστηροποίηση των κυρώσεων για τους παραβάτες από το Υπουργείο Υγείας είναι υψίστης σημασίας για την προστασία της νέας γενιάς και την καλλιέργεια κουλτούρας μη-καπνιστών στη χώρα.
Με στόχο την περαιτέρω στήριξη της Πολιτείας και του Υπουργείου Υγείας στην επίτευξη μηδενικής πρόσβασης των ανηλίκων σε προϊόντα νικοτίνης και αλκοόλ, η BAT Hellas ξεκινά το πρόγραμμα τοποθέτησης της πρωτοποριακής ΑΙ λύσης Yoti σε 100 σημεία πώλησης στην Αττική ως επιπρόσθετο μέσο έγκυρης, άμεσης και γρήγορης επαλήθευσης της ηλικίας πέραν της επίδειξης ταυτότητας. Με αυτόν τον τρόπο, παρέχει στους επαγγελματίες της αγοράς ένα ακόμη αποτελεσματικό εργαλείο για την αποτροπή πώλησης αυτών των ειδών σε καταναλωτές κάτω των 18.
Παράλληλα, το αμέσως επόμενο διάστημα, η εταιρεία προγραμματίζει έρευνα πεδίου για τη συλλογή πολύτιμων δεδομένων από την εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος, αλλά και στοχευμένες ενέργειες ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης για το ευρύ κοινό.











