Τουρκία: Τα 20 δραματικά λεπτά πριν από τη συντριβή του Falcon στην Άγκυρα – ΒΙΝΤΕΟ – ΦΩΤΟ

Μυστήριο καλύπτει τα αίτια της συντριβής του ιδιωτικού τζετ, στο οποίο επέβαινε η ηγεσία των ενόπλων δυνάμεων της Λιβύης, λίγο μετά την απογείωσή του από την Άγκυρα.

Όλοι οι επιβαίνοντες, Λίβυοι αξιωματούχοι και πλήρωμα, συνολικά 8 άτομα, είναι νεκροί, ενώ οι τουρκικές αρχές προχώρησαν σε επίσημη επιβεβαίωση της παρουσίας Ελληνίδας πολίτη στο πλήρωμα του μοιραίου αεροσκάφους.

Ήδη, έχει ανασυρθεί το μαύρο κουτί και ο καταγραφέας συνομιλιών του πιλοτηρίου, τα οποία εξετάζονται τις τελευταίες ώρες προκειμένου να ρίξουν φως στα ακριβή αίτια του δυστυχήματος. Παράλληλα, στο σημείο της συντριβής βρίσκεται και αντιπροσωπεία από την Λιβύη, ανώτατων αξιωματούχων στρατού, που πραγματοποιεί τη δική της αυτοψία.

Την ίδια ώρα, κυκλοφορούν αντικρουόμενες εκτιμήσεις για τα αίτια της πτώσης. Ορισμένες φωνές, ακόμη και πολιτικά πρόσωπα, κάνουν λόγο για ενδεχόμενο δολιοφθοράς, ωστόσο η εισαγγελία της Άγκυρας έχει ξεκινήσει έρευνα για διασπορά ψευδών ειδήσεων. Μέχρι στιγμής, οι επίσημες αναφορές συγκλίνουν στο σενάριο της τεχνικής βλάβης, κάτι που φέρεται να είχε αναφέρει και το ίδιο το πλήρωμα, λίγο πριν τη συντριβή του αεροσκάφους, το οποίο είχε κατασκευαστεί το 1976.

Παράλληλα, τίθενται ερωτήματα για το κατά πόσο το δυστύχημα ενδέχεται να επηρεάσει τις σχέσεις της κυβέρνησης της Τρίπολης με την Άγκυρα. Ο εκλιπών αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού της Λιβύης, Μοχάμεντ Άλι Άχμεντ αλ-Χαντάντ, φέρεται να είχε εκφράσει διαφωνίες κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνάντησης στην Τουρκία σχετικά με τη μόνιμη παρουσία ξένων στρατευμάτων στη χώρα του, αν και είχε συμφωνηθεί τελικά η παράταση για δύο χρόνια της παραμονής του τουρκικού στρατού στη Λιβύη.

Ωστόσο, αναλυτές εκτιμούν ότι, παρά τη σοβαρότητα του περιστατικού, δεν αναμένεται να επηρεαστούν ουσιαστικά οι ήδη καλά εδραιωμένες σχέσεις, μεταξύ Τρίπολης και Άγκυρας.

Η επικοινωνία πριν από τη συντριβή του Falcon

Ο πιλότος του αεροσκάφους τύπου Falcon-50 που συνετρίβη έξω από την Άγκυρα το βράδυ της Τρίτης 23/12 εξέδωσε πολλαπλά σήματα κινδύνου, επικαλούμενος ηλεκτρική βλάβη, δήλωσε ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών.

Σε λεπτομερή ανάρτησή του στο X, ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών Αμπτουλκαντίρ Ουράλογλου δήλωσε ότι το αεροσκάφος, με κωδικό πτήσης 9H-DFS και καταχωρημένο στην Πολιτική Αεροπορία της Μάλτας, αναχώρησε από το αεροδρόμιο Εσένμπογα της Άγκυρας στις 20:17, τοπική ώρα (19:17 ώρα Ελλάδας) για το αεροδρόμιο Μίτιγκα στην πρωτεύουσα της Λιβύης, Τρίπολη, και αργότερα συνετρίβη

Σύμφωνα με τον υπουργό, το αεροσκάφος, που λειτουργούσε με το σήμα κλήσης HMJ185, απογειώθηκε σύμφωνα με τις τυπικές διαδικασίες και μεταφέρθηκε διαδοχικά από τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου για τον έλεγχο προσέγγισης και στη συνέχεια στις μονάδες ελέγχου περιοχής.

Το αεροσκάφος έλαβε έπειτα άδεια για να αναχωρήσει και τελευταία άδεια να πετάξει σε υψόμετρο 34.000 ποδιών στις 20:25 τοπική ώρα (19:25 ώρα Ελλάδας), τόνισε ο Ουράλογλου.

Το πρώτο σημάδι δυσκολίας παρουσιάστηκε στις 20:31, όταν το πλήρωμα, κήρυξε συναγερμό PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN και ανέφερε γενική ηλεκτρική βλάβη, ζητώντας οδηγίες για επιστροφή στην Άγκυρα μέσω radar. Οι ελεγκτές έδωσαν πορεία και το επίπεδο καθόδου στο αεροδρόμιο Εσενμπογά ένα λεπτό αργότερα.

Στις 20:33, ο πιλότος ενεργοποίησε τον κωδικό έκτακτης ανάγκης 7700, το υψηλότερο σήμα έκτακτης ανάγκης, προκαλώντας τους ελεγκτές να επαληθεύσουν εκ νέου την κατάσταση. Λίγο αργότερα, τα δεδομένα ύψους από το ραντάρ άρχισαν να χάνουν και στις 20:34, λόγω αυξημένων παρεμβολών, ο ελεγκτής ξεκίνησε έλεγχο ραδιοεπικοινωνίας με το πλήρωμα.

Παρά την επιδείνωση της ποιότητας του ήχου, το αεροσκάφος παραδόθηκε ξανά στον έλεγχο προσέγγισης στις 20:34 για την έκτακτη επιστροφή, αφού ο πιλότος επιβεβαίωσε προφορικά το επίπεδο πτήσης. Στις 20:35, ο πιλότος εξέδωσε ξανά σήμα κινδύνου “PAN-PAN” και επικοινώνησε με τον έλεγχο προσέγγισης, λαμβάνοντας ενημερωμένα πορεία από ραντάρ και καθορισμένα επίπεδα καθόδου.

Μέχρι τις 20:36, οι επικοινωνίες είχαν σχεδόν καταρρεύσει, με τον πιλότο να ακούγεται με δυσκολία και τα δεδομένα ραντάρ να υποβαθμίζονται. Στις 20:38, το τζετ εξαφανίστηκε πλήρως από το ραντάρ. Οι ελεγκτές προσπάθησαν να επικοινωνήσουν με το αεροσκάφος για πέντε λεπτά σε πολλαπλές συχνότητες, αλλά δεν υπήρξε καμία απάντηση.

Ενημερώθηκαν αμέσως οι μονάδες έρευνας και διάσωσης, δήλωσε ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών Αμπτουλκαντίρ Ουράλογλου.

Ταυτόχρονα, ξεκίνησαν επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης από αέρος και εδάφους από τις αρμόδιες αρχές.

Μετά τη συντριβή, το Κέντρο Διερεύνησης Ασφάλειας Μεταφορών στάλθηκε στο σημείο σε συντονισμό με τους αρμόδιους φορείς, συμπλήρωσε ο υπουργός.