*Του Μιχάλη Χάλαρη
Η κλιματική αλλαγή είναι παρούσα και πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ένας σοβαρός παράγοντας που καθιστά τα δάση μας ακόμα πιο ευάλωτα απέναντι στις δασικές πυρκαγιές. Για τον ελλαδικό χώρο προβλέπονται περισσότερες μέρες το καλοκαίρι με υψηλές θερμοκρασίες και ξηρασία, παράγοντες που ευνοούν τις συνθήκες εκδήλωσης δασικών πυρκαγιών. Παράλληλα αναμένονται απότομες εναλλαγές των συνθηκών με έντονες βροχοπτώσεις και καταιγίδες.
Ειδικότερα, η φετινή χρονιά παρουσιάζει ορισμένες ιδιαιτερότητες, που ενισχύουν τις πιθανότητες να έχουμε αυξημένο κίνδυνο για εκδήλωση πυρκαγιών. Οι έντονες βροχοπτώσεις των προηγούμενων μηνών, ειδικά στα νότια και στα ανατολικά (όπου εκδηλώνονται οι περισσότερες φωτιές) έχουν δημιουργήσει πυκνή βλάστηση, η οποία μπορεί να μετατραπεί σε καύσιμη ύλη τους επόμενους μήνες, ειδικά εάν δεν ληφθούν τα αναγκαία μέτρα καθαρισμού.
Η αντιπυρική περίοδος 2019 ξεκίνησε αλλά πέρα από την με προεκλογική χροιά ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού παγιώνονται τα προβλήματα της τελευταίας τετραετίας όπως ο γηρασμένος πυροσβεστικός στόλος σε οχήματα, εναέρια μέσα και εμφανίζονται νέα με κυριότερο το καταρρακωμένο ηθικό των στελεχών του Π.Σ., αναδεικνύοντας την έλλειψη ή την καθυστέρηση ανάληψης δράσης και αποφάσεων.
Ειδικότερα παρά τις βαρύγδουπες δηλώσεις για ολοκλήρωση της «πρόσληψης» των 876 επιλαχόντων Πυροσβεστών 5ετούς θητείας απ’ τον διαγωνισμό του 2011, που προσλαμβάνονται επί πολλά χρόνια ως εποχικοί Πυρ/τες, αποτελεί ένα ακόμη θετικό βήμα, για την επίλυση της εργασιακής ομηρίας των εργαζομένων αυτών, δεν έχει όμως να προσθέσει καμία ιδιαίτερη ενίσχυση μιας και το 2019 είναι η τελευταία χρονιά πρόσληψης των παλαιών εποχικών υπαλλήλων του Πυροσβεστικού Σώματος, και οι 876 αποτελούν μέρος των 1500 εποχικών που προσλαμβανόντουσαν κάθε έτος απ΄ το 2012 μέχρι και το 2019. Η πρόσληψη των 56 μονίμων Πυροσβεστών που είναι οι επιλαχόντες του πίνακα του διαγωνισμού του 2012, είναι η μόνη νέα πρόσληψη που θα γίνει και βέβαια είναι ένα ουσιαστικό βήμα ενίσχυσης σε προσωπικό αλλά αυτό αμαυρώνεται με την επιλογή fast track διαδικασιών εκπαίδευσης τους όπου μεταξύ άλλων θα τους ρίξει στη μάχη με ελλιπή εκπαίδευση και ορατό τον κίνδυνο στην ασφάλεια και την υγεία τους.
Επίσης, μετά από τόσα χρόνια δεν έχει επιτευχθεί η χρυσή τομή στην ορθολογική στελέχωση των υπηρεσιών πανελλαδικά με αποτέλεσμα η «εύκολη» λύση να είναι η θέση σε επιφυλακή του προσωπικού και η υποχρέωση διενέργειας περιπολιών από τους Διοικητές ακόμα και με δείκτη επικινδυνότητας 2, δημιουργώντας εύλογα ερωτηματικά αναφορικά με την αξιοπιστία του εν λόγω δείκτη που στην ουσία καταργείται στην πράξη δίχως προφανή αιτία.
Ακόμη η ισχνή οικονομική, υλική και επιστημονική ενίσχυση του μηχανισμού πρόληψης και καταστολής είναι ορατή, με τις πολιτικές ευθύνες τεράστιες. Ευτυχώς βέβαια που υπάρχουν οι «χορηγίες» φορέων και ιδιωτών που συνδράμουν στην ενδυνάμωση του «Πυροσβεστικού μηχανισμού» και καλύπτουν τα κενά του Κράτους..
Η μετά την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου εκδοθείσα ΚΥΑ που ρυθμίζει τη συνεργασία μεταξύ του Πυροσβεστικού Σώματος και της Δασικής Υπηρεσίας στον τομέα της πρόληψης, αλλά κυρίως της καταστολής των δασικών πυρκαγιών, αν και ρυθμίζει τα αυτονόητα, είναι ένα θετικό βήμα.
Εν κατακλείδι, για άλλη μια αντιπυρική περίοδο παραμένει ως ζητούμενο η παρουσίαση μιας λεπτομερούς, συγκεκριμένης και πρακτικά εφαρμόσιμης πρότασης για την αναμόρφωση του εθνικού συστήματος δασοπυροπροστασίας παράλληλα με τη λήψη γενναίων πολιτικών αποφάσεων που θα διασφάλιζαν ότι δεν θα θρηνήσουμε άλλα θύματα στο μέλλον.
*Μιχάλης Χάλαρης, Αντιπρόεδρος Ε.Π.Α.Υ.Π.Σ., Δρ Χημικός, Καθηγητής Ανάλυσης & Διαχείρισης Ανθρωπογενών και Φυσικών Καταστροφών, Ειδικός εμπειρογνώμονας της ΕΕ σε θέματα Πολιτικής Προστασίας, Υποψήφιος Βουλευτής του Νοτίου Τομέα της Β’ Αθηνών με το Κίνημα Αλλαγής και Γραμματέας των Κινήσεων Πολιτών για την Σοσιαλδημοκρατία.